חדשות

ממשיכים ביישום מערך התחבורה החדש

למעלה ממחצית התחנות כבר הושלמו. מרווחי המתנה ועליה מותאמים לכיסאות גלגלים. פינוי מכשולים והחלפת תחנות. בעתיד – שילוט ברייל לכבדי ראיה. מנכ"ל תוכנית אב לתחבורה: "הנגשת התחבורה הציבורית היא תנאי הכרחי למערכת תחבורתית יעילה

בפרויקט הגדול מסוגו שנערך אי פעם בירושלים, מבוצעת בימים אלו הנגשתן של כל 1,440 תחנות האוטובוס בעיר והתאמתן לאנשים עם מוגבלות. הפרויקט נערך ביוזמת ובמימון משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ועיריית ירושלים והוא נועד להתאים את התחנות וסביבתן לצורכי אנשים עם מוגבלות הנעזרים בכיסאות גלגלים, ע"י הנמכת מפלס התחנות לגובה המדרכה לכדי משטח אחיד, השארת רחבת המתנה בצד התחנה, הסרת מכשולים בדרך ויצירת מעבר רחב בקדמת התחנה. 
הפרויקט נועד להסתיים בשנת 2014, אך כבר היום, פחות משנה לתחילתו, הושלמה הנגשתן של למעלה ממחצית התחנות. בשלב הראשון, בו הושקעו כ-12 מלש"ח, הונגשו 750 תחנות קווי האוטובוס המשיקים או סמוכים לקו הרכבת הקלה, כדי לאפשר רצף נסיעה נגיש ונוח בין מערך האוטובוסים לרכבת. כזכור, גם תחנות הרכבת הקלה מותאמות לשימוש אנשים עם מוגבלות וכך נוצר בירושלים מערך כולל, ראשון מסוגו בארץ, של תחבורה ציבורית המותאמת לאנשים עם המוגבלות. חשוב לזכור כי, גם אנשים עם עגלות, כגון הורים לילדים או קונים בשוק, ייהנו מהפרויקט שיקל על התניידותם בתחבורה הציבורית. 


תכנון הפרויקט נעשה ע"י תוכנית אב לתחבורה בי-ם ובהנחיית עו"ד איריס ברקת, הממונה על נגישות ופרויקטים מיוחדים במשרד התחבורה, הוא מנוהל ע"י חברת "דוד אקרשטיין" ומבוצע ע"י חברת "מוריה", בתנאי איכות קפדניים ביותר. בכל תחנה, התקיים סיור מקדים של צוות מקצועי בנוכחות אדריכל, יועץ תנועה, יועץ נגישות, קבלן ומנהל הפרויקט. התוכנית לביצוע התגבשה עפ"י הנחיות משרד החבורה והתקנים המקובלים בתחום הנגישות בעולם. מתכנני הפרויקט מסרו כי תחנות רבות נזקקו לשדרוג מלא, כגון החלפת התחנה כולה או הרחבת המדרכה שבקדמת התחנה, אך אחרות נזקקו לשינויים קלים בלבד, כגון יישור רצפות והזזת עמודים סמוכים, כך שלא תמיד נוכל להבחין בשינויים במראה התחנות בעיר.
"הנגשת התחנות הינה ביטוי למדיניות משרד התחבורה לאפשר לכל נוסע להשתמש בתחבורה הציבורית בכל מקום באופן עצמאי", אומרת עו"ד איריס ברקת, הממונה על נגישות ופרויקטים מיוחדים במשרד התחבורה, המלווה את הפרויקט בי-ם. "הרי לא ייתכן שהתחבורה הציבורית תהווה חסם בפני ציבור כלשהו. צעדים דומים נעשים גם ברחבי הארץ אך הודות לשינוי התחבורתי הכולל המתרחש בירושלים, הנושא זוכה ליישום רחב בבירה".  
"מדובר בפרויקט שחשיבותו עליונה", אמר נדב מרוז, מנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה י-ם. "הנגשת התחבורה הציבורית לכולם היא תנאי הכרחי למערכת תחבורתית יעילה, ובמיוחד לאוכלוסיות התלויות בה. בקרוב אף נוסיף לתחנות המשופרות גם שילוט ברייל מיוחד המותאם לכבדי ראיה, כך שהתחנות יותאמו לכולם", הוסיף מרוז. "אני מברך את משרד התחבורה ועיריית ירושלים על הובלת הפרויקט".
 
* פורסם ב-13.11.11