ט"ו בשבט הגיע

והכנו עבורכם סקירה מרתקת אודות שילוב נטיעת עצים ועבודות תשתית של תוואי הרכבת הקלה

נטיעת עצים -כיצד פרויקט הרכבת הקלה הופך את ירושלים לירוקה?

עם תוספת של כ- 9,000 עצים לאורך תוואי הרק"ל שבהקמה , פרויקט הרכבת הקלה בירושלים מסתמן כסולל דרך עבור ה׳ריאות הירוקות׳ שבעיר ובעתיד נזכה לראות עיר ירוקה יותר, סביבתית יותר הכוללת תוספת של אלפי עצים חדשים, שימור והעתקה של עצים קיימים. לרגל ט״ו בשבט אשר נחגג החודש, בדקנו איך פרויקט הרכבת הקלה מתמודד עם עצי ירושלים, כמה עצים נעקרו והועתקו, כמה ישתלו וכיצד המרחב הציבורי והסביבתי של תושבי העיר צפוי להשתנות. וגם ׳תפרנו׳ עבורכם שלושה מסלולי טיול ירוקים לאורך תוואי שלושת קווי הרכבת, המתאימים במיוחד לחג הפריחה.

כולם כבר יודעים מזמן כמה העצים חיוניים לנו בני האדם, הם מפיקים ומפיצים חמצן, מצלים, מקררים אותנו בימות הקיץ, מסייעים להורדת הטמפרטורה בימים חמים ומבודדים מפני רעשים. אך מעבר לצורך הפיזי בעצים, הם הוכחו כמסייעים לנפש האדם ומחקרים אף מראים כי הם עוזרים נגד דכאון, מסייעים לשינה טובה יותר והטיפול בהם נחשב לתרפיה של ממש ברחבי העולם. בשורה תחתונה, העצים משפרים את איכות חיינו.

איך פרויקט הרכבת הקלה מצליח לשמר את העצים הירושלמים, הנמצאים על תוואי הקמתן של תשתיות הרכבת הקלה? איך משלבים בין הרכבת הקלה, לעצים ולסביבה?

הרכבת הקלה בירושלים

״אנחנו משלבים בין עצים קיימים לעצים חדשים כדי שיהיה כמה שיותר ירוק״

הקמתה של הרכבת הקלה, הקו האדום הקיים כיום והקווים הירוק והכחול שיפעלו בעתיד, טומנת בחובה תועלות סביבתיות עירוניות רבות, כגון: הקטנת השימוש ברכב פרטי ובכך הקטנת זיהום האוויר והרעש, שדרוג המרחב העירוני,  ושיפור חזות הרחוב והמרחב העירוני. כחלק ממהפכה זו, הרחובות שלאורך תוואי הרכבת יהפכו לנוחים ומזמינים עבור ציבור הולכי הרגל ויכללו, בין היתר, שפע של עצים שיעודדו את הציבור להסתובב וליהנות במרחב הציבורי.

"הרחוב חייב לעודד הליכתיות ולשמש כמרחב מזמין, נעים ונגיש לכולם ולכן כחלק מפרויקט הרכבת הקלה אנחנו משתדלים לבנות, לתכנן מדרכות רחבות ומוצלות ככל האפשר, ולהרבות בשתילת עצים״, מספר צחי ויטלזון, מנהל תחום סטטוטורי בתכנית אב ותחבורה בירושלים.

״כאשר אנו עוסקים בשני סוגים של עצים, עצים קיימים הנמצאים בתוואי עבודות הרכבת הקלה אשר חלק מהם נידרש לעקור, יועתקו למקום חלופי ועצים רבים נוספים ישתלו לאורך תוואי הרכבת, כך שבמאזן הכולל נראה תוספת של עצים רבים למרחב הציבורי״.

אלפי עצים ילבלבו לאורך תוואי הרכבת עם סיומה

עצים רבים שנועדו לשימור, הועתקו בהצלחה למקום חלופי על מנת להימנע מעקירתם, כפי שנעשה למשל במדרון אורה הדסה נחל צופים (בין צומת אורה לבית החולים הדסה עין כרם לנחל צופים). ישנם עצים שנכרתו בשל מצבם ומיקומם הבעייתי, ״כחלק מעבודות הרכבת הקלה", נעשו עבודות מסיביות של העתקת תשתיות ביוב וצנרת והתאמת הרחובות למעבר הרכבת הקלה.  פעולות אלה מחייבות העתקה וכריתה של עצים, מאחר וחלק מהעבודות הינן במלוא רוחב הרחוב כך שאין בררה וישנם עצים שנכרתו. במאזן הכולל, נראה שירושלים תתברך בתוספת משמעותית של אלפי עצים חדשים, אשר ישתלו לאורך תוואי הרכבת הקלה ויגיעו לסך של למעלה מ-12,000 עצים לאורך הרכבת הקלה. תוספת זו מהווה שדרוג משמעותי למרחב הציבורי. דוגמאות למקטעים בהם ניתן לראות את השתלבות העצים החדשים במרחב ובמדרכות, הינן ברחוב הנטקה, הנרייטה סאלד ובתוואי להדסה עין כרם.

הרכבת הקלה משדרגת את המרחב הציבורי ויוצרת סביבת גידול טובה לעצים

עבודות הרכבת הקלה שיפרו גם את בתי הגידול של העצים, בכך שנחפרו בורות שתילה גדולים ורחבים שיקלטו היטב את שורשי העץ כדי לקבל מופע עצים רחב להצללה מרבית וישתלו זני עצים התואמים את האקלים בארץ.

״המדיניות שלנו ושל משרד החקלאות, היא להשקיע וליצור את התנאים הטובים ביותר עבור העצים החדשים, לייצר בית גידול לשורשים שיהיה בשטח גדול עם אדמה טובה כדי שיצמחו עצים יפים, בריאים ומצלים, מתוך מטרה לשתול כמה שיותר ולשדרג באופן משמעותי את המרחב הציבורי בירושלים. בנוסף, במסגרת עבודות הרכבת הקלה, משודרגים גנים ציבוריים הנמצאים בתוואי. דוגמה לכך ניתן לראות בפארק אלמליח, הסמוך למלחה, פארק שגדל והתרחב והרכבת הקלה עתידה לעבור דרכו במנהרה, כדי לצמצם פגיעה בפארק. דוגמה נוספת רואים בפיתוח תוואי הרק"ל במורדות גבעת מרדכי, אשר בצמידות לו הוקמו טיילת ומרחב ירוק.

שדרוג המרחב הציבורי ולמה הסבלנות משתלמת לכם?

עבודות הרכבת הקלה בירושלים (הקמת הקו הירוק והכחול והארכות הקו האדום) דורשות תקופת הקמה ארוכה, אבל בסופו של דבר, יובילו לשדרוג משמעותי של המרחב הציבורי, איכות הסביבה ואיכות החיים של תושבי העיר. יהיו יותר עצים, שבילי אופניים, מסלולי הליכה, ופחות זיהום אוויר, צפיפות ורעש בתוואי הרק"ל  וכן, זה דורש סבלנות וסובלנות כי בסופו של תהליך, נקבל עיר שיש בה מרחב ציבורי נגיש, בטיחותי ומזמין להליכה ולפעילויות עירוניות.

3 מסלולי ט״ו בשבט  – כחול, אדום , ירוק

בינתיים, לרגל חג ט"ו בשבט, קבלו המלצה על שלושה מסלולים מרהיבים ביופיים, לאורכם של שלושת התוואים: ירוק, כחול ואדום, שכדאי לבקר בהם עם מסלולי הליכה, טיילות והמון עצים יפים ומרוצים.

  • פארק אלמליח, הקו הכחול – פארק, שפותח ושודרג לאחרונה, ממוקם בצמוד להיכל הפיס ארנה שבעיר ומתפרס על שטח של 45 דונם והוקם כחלק מעבודות התשתית של הרכבת הקלה. יש בו מסלולי הליכה, מדשאות רחבות ידיים, עצי חורש רבים, מתקני משחק מתקדמים, פינות ישיבה, ריהוט רחוב ושבילי אופניים. הפארק ממקומם בחלקו מעל מנהרה של כ-240 מטרים, דרכה הרכבת הקלה תחצה את הפארק בעתיד.
  • תצפית רחוב הנרייטה סאלד, הקו האדום – מסלול הליכה הכולל תצפית מרהיבה על הרי ירושלים ואזור עין כרם ומומלץ לשוטט גם בעין כרם הציורית.
  • טיילת עמק הגן הבוטני, הקו הירוק – טיילת מרהיבה לאורך תוואי הרק"ל ,המאפשרת הליכה בטוחה ונעימה מאזור פארק הצבאים לגן הבוטני ומהווה מוקד טיול מבוקש בירושלים.

עצי ירושלים מחכים לכם, אז בואו להסתובב ולתור את העיר בצילם

הכינו ערכת פיקניק ולכו לשוטט בכל הירוק הזה ודעו שבתוך שנים בודדות העיר תהיה אף ירוקה יותר.

הרכבת הקלה בירושלים