2022: בדרך לרשת הרכבות הקלות בירושלים

היכון, הכן צא! ההארכה של הקו האדום כבר כאן

בתחילת חודש ינואר 2023 החלו נסיעות ההרצה של הארכות הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים. נסיעות ההרצה מתמקדות במקטע שבין שמריהו לוין וצומת המפלצת והתושבים באזור הם הראשונים לקבל הצצה לקרונות החדשים שישרתו אותם ממש בקרוב.

בעוד כחודש נסיעות ההרצה יורחבו למקטע הצפוני של ההארכה בשכונת נווה יעקב ובהמשך למקטעים הנוספים של הקו. הכל כדי להיות ערוכים להשקת ההארכה ברבעון השלישי של השנה, שייסע מעתה משכונת נווה יעקב בצפון ועד למרכז הרפואי הדסה עין כרם בדרום.

למי ששכח… הנה כמה מושגים חשובים:

אינפרא 1: שם כולל לעבודות התשתית המתבצעות לקראת הנחת מסילות הרכבת. פרויקטים אלה כוללים את הכשרת תוואי הרכבת, העתקת תשתיות חשמל, מים, ביוב ותקשורת מתוואי המסילה וגם שדרוג הסביבה העירונית, לרבות שיפות ושדרוג כבישים ומדרכות, טיפול בתאורה, גינון והקמת ספסלים לרווחת תושבי העיר.

אינפרא 2: שם כולל לשלב הנחת המסילות, התקנת מערכת חשמל, ביצוע נסיעות הרצה. כלומר, השלבים האחרונים, לפני שהרכבת תתחיל לנוע במסלולים החדשים.

הקו הירוק הוא קו הרכבת הקלה השני שיופעל משכונת גילה בדרומה של העיר לגבעה הצרפתית שבצפונה.

הקו הכחול יחבר את גילה ותלפיות בדרום העיר לרמת אשכול ושכונת רמות בצפונה, עם  שתי שלוחות:  שלוחת מלחה – הצופים ושלוחת גילה רמות (דרך מקטע תת קרקעי במע"ר החרדי)

הארכת הקו האדום – עבודות אינפרא 2 בישורת האחרונה

עם השלמת עבודות התשתית במקטעי העבודות השונים של הארכת הקו האדום, בימים אלה מושלמות עבודות אינפרא 2, שמועד סיומן צפוי ברבעון השלישי של השנה. בין המקטעים שיושלמו עד למועד זה ניתן למנות את: נווה יעקבף הנטקה, הנרייטה סאלד, צומת אורה והדסה עין כרם

עבודות אינפרא 1 במקטעי הקו הירוק יושלמו עד לתחילת 2024

בשנת 2022 הושלמו עבודות התשתית במספר מקטעים נוספים של הקו הירוק ובניהם: דב יוסף, מלחה, פת, גבעת מרדכי, גבעת רם, מודעי והר הצופים.

בשנת 2023 יושלמו מקטעים נוספים, ביניהם: גילה מערב, גילה מזרח, גבעת שאול, שז"ר, שרגאי, ירמיהו – שרי ישראל ומקטע נורדאו.

הנחת המסילות בקו הירוק בעיצומה

לצד קידום עבודות התשתית (אינפרא 1), גם עבודות הנחת המסילות נמצאות בעיצומן בקו הירוק. בשנת 2023 יושלמו העבודות במספר מקטעים, ביניהם: מקטע גשר המאסף ודוד איילון, בייט, פת מקטעי מלחה, ודיפו הגבעה הצרפתית.

הקו הירוק צפוי להתחיל לפעול בשנת 2025.

הקו הכחול: התחלנו!

ארבע קבוצות בינלאומיות הגישו באוגוסט 2022 את הצעות המחיר שלהן להקמה ותפעול של הקו הכחול, בניהן החברות הגדולות והמובילות בתחום התחבורה הציבורית בעולם. תוצאות המכרז צפויות להתפרסם במהלך החודשים הקרובים. במקביל להתקדמות במכרז,  עבודות התשתית במספר מקטעים נמצאות בעיצומן. ביניהם: רוזמרין, הר חוצבים, דרך חברון, פת – הפרסה .

כל אלה לצד עבודות קידום זמינות המתבצעות במספר מקטעים נוספים. המקטעים הנותרים נמצאים בשלבים מתקדמים של תכנון מפורט.

גידול של 25% בנסיעות יומיות ושבועיות בשנת 2022

שנת 2022 היתה שנה עמוסה במיוחד גם בתחום האוטובוסים, עם כניסתם של ארבעה מפעילים חדשים למטרופולין ירושלים: חברת סופרבוס באשכול ירושלים מרכז שהחלה להפעיל שישה קווים חדשים, חברת אקסטרה באשכול ירושלים צפון המפעילה ארבעה קווים חדשים והחברות אקספרס ותנופה המשרתות את הנוסעים בבית שמש ובירושלים. לצד הקווים החדשים, המפעילים החדשים משפרים את השירות בקווים הקיימים ומעדכנים את לוחות הזמנים והתדירות.

בשנת 2022 נרשם גידול של 25% בנסיעות היומיות והשבועיות במטרופולין ירושלים בזכות השינויים, התוספות והעדכונים של מערך האוטובוסים במטרופולין. עם המשך הטמעתם של המפעילים החדשים במהלך השנים הקרובות, סביר להניח כי תהליך זה ימשיך לשאת פרי.

נתיב התחבורה הציבורית בשפע חיים – ירמיהו, נפתח לתנועה

לצד הרחבה ושיפור השירות לנוסעים באוטובוסים, העבודות ליצירת העדפה לתחבורה ציבורית ממשיכות גם הן. בשנה החולפת נפתח נתיב התחבורה הציבורית בשפע חיים – ירמיהו ובמקביל נמשכים שלבי התכנון לעוד נת"צים נוספים וביניהם: מאיר גרשון, רחוב הצבי, מעלה אדומים, שמואל מאיר ובגין.

ההפרדה המפלסית באשר וינר גם היא נמצאת לקראת סיום.

יורדים מהאוטו, עולים לתחבורה ציבורית

חניוני חנה וסע הם חלק מהותי במערך התחבורה הציבורית המתקדם בירושלים והם אלה שיסייעו לנהגי הרכבים הפרטיים לשלב נסיעה ברכב פרטי ובתחבורה ציבורית ובכך להקטין את העומס בכבישים. במהלך השנה החולפת העבודות להקמת חניון חנה וסע במחלף בייט התקדמו: החפירה והדיפו הושלמו לקראת יציאה לביצוע.

העבודות בחניון רוזמרין יחלו בקרוב, לצד השלמת הליכי התכנון והרישוי של החניונים בהדסה עין כרם ובפסגת זאב.