ירושלים הרים סביב לה ובה עליות וירידות מה שגורם לא פעם לקשיי הגעה למוקדי עניין עירוניים ומביא לשימוש מסיבי ברכב הפרטי.

בשנים האחרונות עירית ירושלים ומשרד התחבורה באמצעות צוות תכנית אב לתחבורה, מתכננים פתרונות חדשניים שמטרתם לגשר על הפערים הטופוגרפיים ולעודד את השימוש בתחבורה הציבורית.

איך עושים את זה?

מתכננים ובקרוב בונים פרויקטים מצרניים: כלומר, מעליות ודרגנועים במרחב הציבורי, שיאפשרו ליותר נוסעים להגיע בקלות, במהירות ובביטחון לרכבת הקלה.

בחזון והאסטרטגיה העירונית ניכרת חשיבה רחבה השואפת להשיג באמצעות הפרויקטים המצרניים מספר ערכים, אשר ההגעה אל התחבורה הציבורית היא רק אחד מהם:

  • נגישות – לאפשר ניידות בעיר לכל קבוצות האוכלוסייה, כולל בעלי מוגבלויות, מבוגרים והורים עם ילדים, בדגש על תכנון אוניברסלי המתאים במשותף לכל קבוצות האוכלוסייה.
  • עידוד תחבורה בת-קיימא – המערכת מנגישה ומעודדת שימוש בשלושה אמצעי תחבורה:
  • הליכה כאמצעי תחבורה  לאפשר ולעודד הליכה בין מוצא ליעד, גם בתוך השכונה עצמה.
  • הליכה אל התחבורה ציבורית  לעודד שימוש בתחבורה הציבורית והגדלת אזור השירות של תחנות התחבורה הציבורית, כשמרבית הפרויקטים מתממשקים אל תחנות אמצעי הסעת המונים.
  • אופניים  לאפשר ולעודד שימוש באופניים באמצעות חיבור בין שבילי אופניים במפלסים שונים באמצעות מעליות.

נוסף על המטרות האלו, ניתן לאפיין יתרונות נוספים שהמערכת מביאה אתה: 

  • עידוד פעילויות וערך חברתי  הנגשת שירותים ופעילויות, ועידוד פעילות בקרב קבוצות אוכלוסייה כגון מבוגרים, נכים ומשפחות צעירות ושיפור באיכות החיים.
  • חיזוק העירוניות  חיזוק העירוניות ופעילות הפנאי והמסחר ברחובות העירוניים, חיזוק הקהילות השכונתיות והלכידות העירונית.
  • פיתוח סביבתי – הפרויקטים המצרניים מייצרים אף מציאות עירונית חדשה הכוללת פיתוח סביבתי, הצללה, ריהוט רחוב, גינון, מצלמות בטיחות ועוד.

פרויקטים מצרניים – מעליות, דרגנועים ומסועים

אז מה כוללים הפרויקטים המצרניים?

מי מאיתנו שטייל בעולם ראה אותם כבר בפעולה, ובקרוב גם אנחנו לראשונה בירושלים נהנה משילוב שלהם במרחב העירוני. בין הפרויקטים המצרניים ניתן למנות:

מעליות אנכיות, בגבהים שונים המשתרעים עד לגובה של עשרות מטרים. מעליות אלה נוסעות לשני הכיוונים במהירות ומעניקות שירות מהיר ואמין לתושבים ולנוסעי התחבורה הציבורית. היתרונות של המעליות הן נוחות השימוש, התדירות המהירה, וכמובן, הנגישות שהן מספקות לכולם.

מעליות משופעות, הנוסעות בתוואי משופע, אינן קיימות נכון להיום בישראל אולם בקרוב תיבחן היתכנות לשילובם במרחב העירוני. זאת בזכות האפשרויות שהן מעניקות במקומות בהם לא ניתן לשלב מעליות אנכיות. מעליות אלה נוסעות במהירות נמוכה יותר מאשר מעליות אנכיות ויכולות להוביל את אותה כמות נוסעים שתוגבל, כבכל המעליות.

דרגנועים ומסועים, הדומים לאלה שאתם מכירים ממשרדים וקניונים. בשל העובדה כי אלה פועלים ברציפות לשני הכיוונים, הם מסוגלים להוביל נוסעים רבים ללא זמן המתנה, אולם הם אינם נגישים לכל הנוסעים, ובמיוחד לבעלי מוגבלויות ולהורים עם עגלות תינוק.

איך בוחרים את הפרויקט המתאים ביותר לכל מקום?

ובכן, מדובר בתמהיל של שיקולים הכולל את הפתרון היעיל והמתאים ביותר לתוואי השטח ולאוכלוסייה, ואיכות התחזוקה והתפעול, כדי להבטיח לכם שירות אמין, זמין ונוח בכל עת.

בירושלים בשלב זה מתוכננים עשרות פרויקטים מצרניים, כנדבך האחרון והמשלים בתכנית הסעת ההמונים שיבנו בין השנים 2023 -2027. הפרויקטים ישולבו במהלך בניית הקו הירוק של הרכבת הקלה וחלקם עוד לפני הפעלתה, על מנת לשפר את הנגישות בתוך השכונה עצמה. להלן דוגמאות לפרויקטים בולטים: הקמת דרגנוע ברחוב שח"ל בגבעת מרדכי, מעלית במורדות גילה, מעלית בשדרות גולדה מאיר, מעלית בבית צפאפא וכמו כן הקמת מינהרת הולכי רגל בשערי צדק, שמנגישה בין תחנות הרכבת הקלה לבית החולים, הצפויה להיפתח במהלך שנת 2024.

בכל מקרה, כפי שהקו האדום של הרכבת הקלה שינה את המציאות העירונית בירושלים, הצטרפותם של פרויקטים אלה יוסיפו ליצירת מציאות עירונית נוחה, ירוקה, דינמית ונגישה לכולם.