נעים להכיר!

תכנית ניידות עירונית מקיימת לירושלים והסביבה

תוכנית נעי"ם מתווה את החזון התחבורתי לעיר ירושלים וסביבתה לעשורים הקרובים, על-פי תפיסת תחבורה מקיימת, שבבסיסה צמצום השימוש ברכב פרטי וקידום פתרונות ניידות המשלבים תחבורה ציבורית, ושיתופית, תחבורה לא ממונעת והליכה רגלית.

התוכנית נערכת לפי סטנדרט SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan) המותווה ע"י האיחוד האירופי ומיושם בהצלחה בערים רבות בעולם, לפי עקרונות הקיימות המבטיחים איזון בין הצרכים הכלכליים, החברתיים ואיכות הסביבה.

עקרונות התכנון ברוח SUMP

• תכנון עבור בני אדם
• מתמקד בנגישות, איכות חיים, קיימות
• פיתוח מאוזן ושילוב תחומי מדיניות
• תכנית יישום בהירה לפי חזון ארוך טווח
• שקיפות ומעורבות תושבים ובעלי עניין
• ניטור והערכה בתהליך למידה ושיפור

נעים אל המטרה

6 מטרות-על מרכיבות את חזון הניידות העירוני על כל היבטיו:

שיפור הניידות
רשת תחבורה איכותית, בטוחה ונעימה, ממשק יעיל למגוון אמצעים

עידוד צמיחה כלכלית
נגישות גבוהה למוקדי תעסוקה, מסחר, תיירות, ממשל והשכלה

חיזוק המרחב העירוני
מרחב המעודד הליכה, צמצום השטח לרכב פרטי, עירוב שימושים

שמירה על הסביבה
תחבורה בת קיימא, צמצום פליטות, ציפוף ושמירת שטחים פתוחים

שיפור הבריאות
הפחתת מפגעי זיהום ורעש, עידוד הליכה ורכיבה, מרחבים ירוקים נגישים

העלאת הבטיחות בדרכים
מיתון תנועה, העדפת תנועות רכות והקטנת החיכוך עם רכבים בצירים

המצב הקיים בירושלים ומגמות

יש עוד לאן ללכת

המגמה בערים רבות בעולם היא צמצום השימוש ברכב פרטי ופיתוח חלופות ניידות תחרותיות, בעוד שבירושלים קיימת מגמה הפוכה.

האם יש חלופה תחרותית לרכב הפרטי בירושלים?

תחבורה ציבורית

זמן נסיעת יוממות (עבודה/לימודים) בתחבורה ציבורית הוא כפול מזמן הנסיעה ברכב פרטי. קיים מחסור בתשתיות עדיפה ונתיבי ההעדפה הקיימים אינם רציפים דיו.

אופניים

רשת השבילים העירונית אינה משרתת את מוקדי התעסוקה והמסחר המרכזיים. רק כ-12% מין המבנים בעיר מצויים במרחק של 300 מ' מתשתיות אופניים

הליכה

מרחב להולכי הרגל סובל במקומות רבים מצמצום השטח בשל הפרעות תכופות ע"י מכשולים וחניות. ,מרחב ההליכה אינו מזמין בשל מיעוט במקומות חצייה,גדרות וחוסר צל.

אחת ההשלכות היא עלייה שנתית של 9% בתאונות מסוג פגיעה בהולך רגל בשנים 2015-2019 בירושלים, לעומת ירידה שנתית ממוצעת של 1% בישראל.

נעים לעבר העתיד?

עד שנת 2040 צפויים להתגורר בירושלים כמיליון וחצי תושבים (גידול של 50% מהיום).
הצפיפות במרחב העירוני לא תאפשר את המשך ההסתמכות על רכב פרטי. לאור זאת, הגדיר משרד התחבורה יעד, לצמצום חלקן של הנסיעות ברכב פרטי ל-25% מכלל הנסיעות בשנת 2040 ולעליית חלקם של אמצעים מקיימים (הליכה, רכיבה ותחבורה ציבורית) ל-75%.

צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים מקדם סלילת תשתיות הסעת המונים, שיכללו 10 קווי רכבת קלה, וכן אמצעים משלימים כגון חניוני חנה וסע, נתיבי העדפה לאוטובוסים, שבילי אופניים ושיפור הנגישות לתחנות. אולם, מעבר למהפכת התשתיות דרוש שינוי תפיסתי כולל, הלוקח בחשבון את כל היבטי הניידות והתכנון העירוני.

שינוי תפיסתי דרוש לעתיד נעים יותר

שכונות שנבנו בעשורים האחרונים תוכננו באופן שמתעדף את זרימת התנועה עפ"י תפישת תכנון מוטה רכב, המעודד שימוש ברכב פרטי גם לנסיעות קצרות.
תכנון הליכתי מאפשר נגישות למגוון שירותים במרחק הליכה ללא צורך ברכב פרטי.

תכנון תנועתי

  •  הולכי רגל בראש סדרי העדיפויות
  •  רשתות שבילי אופניים והעדפה לתחבורה ציבורית
  • "דיאטת כביש" – צמצום המרחב לרכב פרטי
  •  מיתון תנועה להגברת הבטיחות וחופש התנועה

תכנון עירוני: ״עיר 15 דקות״

  • עירוב שימושים
  •  מרחבים מעודדי הליכה
  • צפיפות גבוהה של צמתים וחציות
  • חזית רחוב פעילה

שלבי עבודה תכנית נעים

תכנית הפירמידה

שיתוף הציבור הוא חלק אינגטגרלי מתכנית נעים שמטרתו היא

"יצירת  הסכמה רחבה ככל הניתן בין בעלי העניין השונים והתושבים"

לשיתוף הציבור בתכנית קייימים מספר היבטים:

1.רתימה ויצירת קואליציה משותפת

2. חינוך והסברה

3. קבלת משוב וטיוב התוצרים

כחלק מתהליך שיתוף הציבור מתקיימת בימים אלו תכנית הפרמידה. תכנית בת 5 מפגשים של הכשרה, ייזום ופיתוח. התכנית מיועדת
עבור אנשי מקצוע ופעילים עירוניים בירושלים וסביבתה אשר יהוו את חוד החנית להטמעה ויישום פתרונות תחבורה וניידות מקיימת
בעיר.

באפריל 2024 התקיים כנס רעיונאות שסיכם את התכנית והציג את התוצרים עליהם עמלו התושבים.